6L7A2639 red.jpg

SpareBank 1 Nord-Norge

Sted: Nordland, Troms og Finnmark
År: 2016 - pågående
Antall lokasjoner: 32

 

SpareBank 1 Nord-Norge har 32 lokasjoner hvorav 16 av disse er finanssentre. Disse bankene har vært utviklet usystematisk og uten en langsiktig strategi. SpareBank 1 Nord-Norge ønsket å styrke sin markedskraft gjennom prosjektet ett konsern en kundeopplevelse og øke sin tilstedeværelse og synlighet i lokalsamfunnet. Som en del av denne satsningen ble det nødvendig å gjøre noe med de fysiske lokalene slik at de understøttet ny strategi og nye måter å jobbe på.

fra Innersida og Julie Johnsen har jobbet tett med konsernet i denne prosjektperioden. For å komme godt under huden på driften ble det holdt flere workshops og brukermøter, noen særskilt for den enkelte lokasjon og noen sammen med hovedprosjektet «Rødbankkvartalet».

I denne omfattende brukerprosessen fikk vi gode innspill til hvordan det var ønskelig å møte kunden, hvordan skulle de lære å samarbeide bedre for å utnytte synergier for økt markedskraft, hvordan virkelig se hver enkelt kunde og gi gode rådgivertjenester. Det ble også avholdt to workshops som gikk på identitet og hvordan SpareBank 1 Nord-Norge skulle fremstå som konsern ute i samfunnet.

SpareBank 1 Nord-Norge
Finnsnes

Sted: Finnsnes
År: 2018
Størrelse: 1044 m2

 

SpareBank 1 Nord-Norge er sterkt til stede i lokalsamfunnet og finanssenteret på Finnsnes er en viktig samfunnsarena og motor i Midt-Troms. 

Konseptet og planløsningens grunntanke er Nord-Norsk gjestfrihet og tilstedeværelse. Kundearealet er en møteplass mellom konsernet og lokalsamfunnet hvor SpareBank 1 Nord-Norge byr på seg selv og hvor kunden alltid skal finne et menneske å snakke med.

 
 
 
6L7A2445.jpg
 

Vi har delt opp kundearealet i flere soner, dette gir rom for ulike måter å møte kunden på. Enkle avklaringer kan tas i kundealkover, over kjøkkenbenken eller man kan trekke seg tilbake i kundemøterom når det er behov for konfidensialitet.

Farge og materialbruk er inspirert av nordnorske kontraster. Nord-Norge preges i stor grad av mørketid og midnattssol. Vi har latt oss inspirere av fargene som oppstår i overgangen mellom den lyse og mørke årstiden.

Klimaet i nord er tøft sommer som vinter. Vi ønsket derfor å skape en lun stemning med myke materialer og varme farger i kundearealet. Virkemidler som trespilevegger, lune fargetoner, vevd vinyl på gulvet og myke møbler er brukt for å oppnå dette.

 
 
 
 
 
6L7A2608.jpg
 
 
 
6L7A2614 red.jpg

Kundemøterommene er effektive og møtebord og stoler er nette og avrundet i kantene for å skape et lett og innbydende inntrykk. I andre etasje er ett av møterommene oppgradert med stoler i hud og kunststiftelsen har bidratt med utsmykning.

 
 
 
 
 
 
6L7A2661.jpg

Spiserommet har ett langbord etter innspill fra brukere, her møtes de ansatte for en matbit og pust i bakken. Fargebruken er lys og lett, med innslag av eik og vevd vinyl på gulvet for å gi lunhet til rommet. Stolene er de samme som på møterommene, men her med plastskallrygg for renhold. Ved å bruke samme type stol, men med ulik påkledning og bein binder man rommene sammen samtidig som man skaper variasjon.

 
 
 
 
6L7A2698_red.jpg

Arbeidsplassene er hovedsakelig plassert i andre etasje i sikker sone. I samme etasje er sosialsone og spiserom plassert. I disse arealene er de varme fargene nedtonet og kjøligere rolige blåtoner er benyttet for å gi et mer svalt og sobert arbeidsmiljø.

Møbelkonseptet er utarbeidet med tanke på fleksibilitet, funksjonalitet og at det skal kunne brukes av alle. Alle arbeidsplasser er likt utstyrt og bordene skal ryddes etter endt arbeidsdag for å ivareta et godt inneklima og arbeidsmiljø.

 
 
 
6L7A2677 red.jpg
 
 

Samarbeidspartner: Julie Johnsen
Foto: Kristina Schröder